uta-hagen

Uta Hagen – Respect pentru Actorie

Vă fac cunoștință cu Uta Hagen – o actriță excepțională și o profesoară absolut genială. O cunoaștem din filme, dar mai ales din cursurile ei de actorie predate la HB Studio, ale căror filmări au devenit esențiale în universitățile de profil din mai toate colțurile lumii. Este cunoscută prin felul în care a adaptat metoda lui Konstantin Stanislavski (prin exerciții practice) la nevoile actorilor din occident. Uta Hagen și-a dorit ca Arta Actorului să fie luată în serios, să fie bazată pe o tehnică profesionistă, concretă, care să pregătească „instrumentul” actorului pentru a funcționa de fiecare dată. A inventat exerciții pe care actorul să le poată face singur, dorindu-și ca și el să-și poată lucra „gamele” singur, în fiecare zi. Așa cum fiecare artist (muzician, pictor, dansator) își poate exersa singur tehnica, și actorul ar trebui să se poată desprinde de „scuza” dependenței de colegi, de spații de repetiții sau teatre.

Uta Hagen a pretins “Respect pentru Actorie” – așa cum se numește prima sa carte. Și-a dorit ca actoria să nu fie doar un meșteșug, dar o profesie respectată. A căutat dincolo de inspirație, de întâmplător, de talent, sau de „o zi bună”. A continuat să joace, dezvoltând în paralel o carieră pedagogică. Notele, cursurile, cărțile ei sunt pline de sfaturi practice, bazate pe experiență scenică. Are o abordare foarte directă, foarte sinceră de a trata dificultățile parcurse de actor în procesul scenic, iar exemplele folosite sunt situații dezarmante, recognoscibile de orice actor sau student la actorie.

Cărțile Utei Hagen sunt o lectură obligatorie indiferent de nivelul de pregătire. Sunt ușor de înțeles pentru începători, și edificatoare pentru cei cu experiență. Unii termeni care au intrat în vocabularul uzual al școlilor de actorie de la noi sunt deseori înțeleși greșit, sau discutați într-un sens prea larg, așa că în timp riscă să-și piardă utilitatea, pot deveni vagi sau doar informaționali. Ei bine, aici e sursa. Una dintre ele. Cărțile ei sunt un instrument bun și pentru cei cu multă experiență teatrală, cărora le-ar prinde bine puțină (re)organizare a tehnicilor și cunoștințelor acumulate. O adevărată recapitulare cu explicații, exemple și mai ales exerciții!

Uta Hagen a fost o actriță de origine germană, care a crescut în America și a devenit una dintre cele mai apreciate actrițe de pe Broadway, fiind cunoscută pentru roluri mari ca Nina (Pescărușul), Desdemona (Othello) sau Martha (Cui îi e frică de Virginia Woolf?). Una dintre întâlnirile care i-au influențat major cariera a fost cea cu regizorul Harold Clurman, pe care l-a întâlnit la Cui i-e frică de Virginia Woolf? (unde juca Blanche Dubois) și unde a avut cel puțin patru partneri în rolul Stanley, printre care Anthony Quinn și Marlon Brando. A devenit celebră ca profesoară la HB Studio, New York, o școală importantă de actorie fondată de soțul ei, Herbert Berghof (fost membru al Actors’ Studio). Printre studenții Utei Hagen sunt: Al Pacino, Jack Lemmon, Whoopi Goldberg, Liza Minelli, Sigourney Weaver, Amanda Peet and Mathew Broderick.

Vă las mai jos doar câteva citate, ca să vă tentez să-i căutați cărțile și să-i urmăriți lecțiile deschise (filmate). Am decis să păstrez fragmentele în engleză, pentru a nu pierde din claritatea mesajului lor.

  • Substitution. „I use the word substitution in a much broader sense. In fact, I could even prove that substitution can be used every moment of the actor’s homework and throughout rehearsal period for every stage of the work. Consequently, it can have its effect on every moment of the actor’s life on stage. I use substitution in order to „make believe” in its literal sense – to make me believe the time, the place, what surrounds me, the conditioning forces, my new character and my relationship to the other characters, in order to send me into the moment-to-moment spontaneous action of my newly selected self on stage.”
  • The Object Exercises: Endowment. „Almost nothing in our character’s life is what it is – but we must make it so! We endow the given circumstances, our own character, our relationship to others in the play, the place, each object we deal with, including the clothes we wear. All must be endowed with the physical, psychological or emotional properties which we want in order to send us richly into actions from moment to moment. And so, the example of turning an apple into an onion can be a beginning of comprehending that by turning one thing into another, or by supplying missing realities, actions may become sharper than usual, and that reality can be heightened instead of ordinary. It becomes a distilled reality, and that is what I love about it.”
  • Character. „Every actor should explore similar questions about his role. He should find the questions in the play and solve them for himself with identification. Whether he uses real or imaginary experiences, or both, is unimportant as long as he can believe in them and tap them when he needs them. This question-and-answer game continues until all possibilities for it are exhausted. To bring about a new me, with new but solid roots, need not to be discussed with the playwright, the director, or with fellow actors. It is secret laboratory work, and must stay secret. It is essential homework.”

 

Un „refresh” este întotdeauna binevenit. Uneori se întâmplă să dai peste un filmuleț, sau să găsești o carte în biblioteca unui prieten, să afli de un atelier pe o metodă despre care doar auzisei… sau să te întâlnești cu un partener de scenă care are cu totul și cu totul altă experiență decât tine. Fiecare „întâmplare” de genul ăsta este de fapt o nouă șansă, o nouă posibilitate de a te deschide, de a-ți îmbogăți cunoștințele, sau de a-ți schimba perspectiva. Dacă ți s-a părut până acum că sunt atâtea lucruri legate de un rol, de o repetiție, sau de o scenă primită la un casting care nu țin de tine, sau pentru care nu știi cum te-ai putea pregăti mai mult… ei bine, Uta Hagen demonstrează că sunt exerciții care pot fi făcute acasă, în timpul liber, sau la repetiții. Ea îi dă mult mai multă putere actorului, îl scoate de sub „umbrela” victimizării. Actorul nu mai este doar cineva care așteaptă să fie distribuit, sau regizat. Actorul lucrează constant asupra artei sale, conștient, programatic, el țintește sus, dar rămâne cu picioarele pe pământ. Cărțile Utei Hagen sunt rezultatul unei pasiuni uriașe pentru profesia noastră și vin în întâmpinarea nevoilor actorului modern. Castinguri, impresari, teatre de stat, dar și independente, turnee, music-hall-uri, școli private, dar și de stat, situația Americii din anii ’70 e uimitor de aproape de ce se întâmplă astăzi la noi. Sunt sigură că veți găsi ceva relevant acolo, ceva specific, pentru nevoile și dificultățile voastre. Cele două titluri majore sunt:

Respect for Acting

A Challenge for the Actor 

Iar lecțiile deschise le găsiți aici:

Uta Hagen’s Acting Class:

No Comments

Post a Comment